• informatieavond busvervoer

Veel onrust over busvervoer

SCHERPENZEEL/RENSWOUDE Vanwege een enorm aantal reacties op gemeentelijke Twitterberichten werd de informatieavond van de provincie Utrecht en Syntus over de nieuwe dienstregeling van het busvervoer vorige week op het laatste moment verplaatst naar een grote zaal in partycentrum Boschzicht. De grote opkomst gaf aan dat de onrust over de veranderingen in het busvervoer groot is.

Margreet Hendriks

 

De busverbinding Amersfoort-Veenendaal valt onder de concessie van de provincie Utrecht. Deze heeft het busvervoer vanaf 11 december 2016 uitbesteed aan vervoerder Syntus.

In de onlangs gepresenteerde nieuwe dienstregeling bleek dat er nogal wat veranderingen op stapel staan. Zo komt één van de twee huidige buslijnen op het traject Amersfoort -Veenendaal (lijn 83) te vervallen. Daarvoor in de plaats wordt een snelbusverbinding tussen Amersfoort en Veenendaal (lijn 280) ingezet met een route over de A12 via Woudenberg en Maarsbergen.

Dit betekent dat Scherpenzeel en Renswoude in de toekomst alleen worden bediend door lijn 80, waardoor het openbaar vervoer voor deze gemeenten teruggaat van een kwartierdienst naar een halfuurdienst. Op dit traject gaat lijn 80/X80 rijden, waarbij het laatste lijnnummer aangeeft dat de bus in Leusden een andere, snellere route volgt. 

NIET BLIJ Beide gemeentebesturen zijn niet blij met de veranderingen en hebben hierover inmiddels hun beklag gedaan bij onder meer het Utrechtse college van gedeputeerde staten. Ook onder de reizigers uit deze plaatsen is de onrust groot, met name omdat volgens de eerste berichten lijn 80/X80 zou worden ingekort tot station Veenendaal/De Klomp.

De woordvoerder van Syntus, Maxim Meijers, verzekerde de aanwezigen echter dat lijn 80/X80 ook in de toekomst door Veenendaal rijdt; de lijn krijgt Rhenen als eindhalte. De veelgehoorde suggestie om lijn 280, de nieuwe snelbusverbinding tussen Amersfoort en Veenendaal, niet via de A12 en de N226 te laten rijden, maar over de N224 met een beperkte stop bij  Renswoude en op de rondweg van Scherpenzeel, werd niet overgenomen.

GEKLOKT Volgens Meijers is de route van lijn 280 zorgvuldig geklokt en zou deze niet - zoals werd betoogd - in de praktijk langzamer zijn dan via de minder drukke N224. Meijers wees daarbij ook op de toekomstige ondertunneling van de spoorwegovergang bij Maarsbergen. Het feit dat deze tunnel op z'n vroegst in 2021 klaar zal zijn, deed daar volgens hem niets aan af.

Meijers vertelde verder dat er tijdens de spitsuren (06.00-10.00 en 14.00-19.00 uur) op een deel van het traject van lijn 80/X80 twee extra bussen per uur worden ingezet. Deze spitsbussen zijn met name gericht op vervoer richting Amersfoort, want richting Veenendaal rijden deze niet verder dan halte De Dennen Renswoude.

Op de vraag waarom De Dennen ('bepaald geen metropool') is gekozen als keerpunt en de spitsbus niet door kan rijden naar de bebouwde kom van Renswoude, kwam geen helder antwoord. De plek zou goed passen in de dienstregeling.

Omdat er veel verwarring bleef over de dienstregeling verwees Syntus uiteindelijk maar naar de eigen website: www.syntusutrecht.nl.