• Het team van de Dorpsbeuk. Corina en Ineke ontbreken op de foto.

    Janneke Hek

´Onderwijs op de Dorpsbeuk-manier´

SCHERPENZEEL Trots zijn ze bij de Dorpsbeuk. De school ontving onlangs van de onderwijsinspectie het predicaat 'goede school'.

Schoolleider Anne Suijdendorp is blij met dit oordeel. Ook haar team, de leerlingen en de ouders hebben het gevierd. ,,Al wisten we dit zelf natuurlijk al, dat we een goede school zijn", lacht Suijdendorp.

EVALUATIE De Dorpsbeuk heeft in oktober een inspectie gehad. In een nagesprek met het bestuur van de school werd geopperd dat het oordeel 'goed' zeker haalbaar kan zijn. Er moesten hier en daar wat puntjes op de i worden gezet. Ook moest de school zelf een evaluatie maken van hun beleid en kunnen. ,,We doen blijkbaar meer dan er van een school geëist wordt, zo bleek".

De inspecteur sprak met bestuur, schoolleider, leerlingen en ouders. ,,Enkele leerlingen leidde de inspecteur rond door onze school. Zo konden ze laten zien waar we als Dorpsbeuk trots op zijn. Ook is er gesproken met scholen voor voortgezet onderwijs waar leerlingen van de Dorpsbeuk heen gegaan zijn na hun tijd hier. En de inspecteur woonde enkele lessen bij van diverse klassen", vertelt Suijdendorp. Ook werden de nodige documenten bekeken die de school rijk is.

BERGEN VERZETTEN Aan het eind van de inspectiemiddag volgde een evaluatie. ,,We waren meer dan met de hakken over de sloot zo bleek. Op meerdere vlakken kregen we een 'goed' als oordeel. Er waren ook onderdelen bij waarbij in oktober 2019 werd gezegd dat het 'ruim voldoende' was, en die bleken nu na inspanningen van onze kant gestegen naar een 'goed'. Wat we zelf al wisten, werd toen bevestigd. We kunnen met elkaar als team bergen verzetten, dat laten we iedere dag weer zien".

DORPSBEUK-MANIER De Dorpsbeuk is een openbare basisschool waar ´gepersonaliseerd onderwijs´ wordt gegeven. Hierbij krijgen kinderen les op maat binnen dynamische instructiegroepen.

Zo kun je bijvoorbeeld les krijgen in een groep met leerlingen van verschillende groepen en leeftijden. De schoolcultuur van de Dorpsbeuk wordt gekenmerkt door het team als ´een school waar de leerling wordt gezien, wat kan hij of zij, waar liggen je sterke punten´. ,,Je moet het onderwijs soms anders durven organiseren om een kind het beste tot zijn of haar recht te laten komen. En daar zijn wij niet bang voor. Wat ons betreft, kan en moet het onderwijs op de Dorpsbeuk-manier".

BURGERSCHAP Er waren wat aandachtspunten te vinden in het uiteindelijke inspectierapport die Suijdendorp en haar team gaat oppakken. ,,Vooral kleine dingen die wat aandacht nodig hebben. Bijvoorbeeld hoe we het burgerschap van kinderen koppelen aan het onderwijs. Hierbij moet het burgerschap af en toe getoetst worden. Ook is het leren leren van kinderen een punt van aandacht. Hoe leer je de stof op de beste manier"

De goede beoordeling werd gevierd met taart en het team vierde het met een etentje. ,,Kwaliteit maken we met elkaar: ouders, leerlingen en het team van de Dorpsbeuk", besluit Suijdendorp.