• Marcel Koch

Niet tevreden over busvervoer

SCHERPENZEEL De betrouwbaarheid van de dienstregeling van busvervoerder Syntus laat sterk te wensen over. Dat is de conclusie van het college in een memo aan de gemeenteraad over een onderzoek naar de punctualiteit van het streekvervoer op lijn 80 en X80 tussen Amersfoort en Veenendaal De Klomp. Syntus en de provincie Utrecht hebben aangegeven de problemen te willen verminderen door aanpassing van de dienstregeling.

In het onderzoek naar de betrouwbaarheid van lijn 80-X80 heeft men in de maanden januari tot en met april 2017 bijgehouden in hoeverre de bussen op tijd vertrokken van de halte De Voorposten in Scherpenzeel en op tijd aankomen in de knooppunten Amersfoort en Veenendaal-De Klomp. Uit de punctualiteitgegevens blijkt dat de bussen richting Amersfoort op tijd rijden of in ieder geval op tijd de eindbestemming bereiken. In een groot aantal gevallen zelfs veel te vroeg; er is sprake van teveel rijtijd op bepaalde momenten. Richting Veenendaal is het juist omgekeerd: de bussen vertrekken vrijwel altijd te laat. Deels heeft dit te maken met te laat vertrekken vanuit Amersfoort en deels ook met drukte onderweg. Met name de route tussen Amersfoort en Woudenberg blijkt drukker te zijn dan van tevoren was ingeschat.

VERKEERSLICHTEN Ook de instelling van de verkeerslichten in Amersfoort helpt hier volgens de onderzoekers niet aan mee. Aangetekend wordt dat het onderzoek waarden over de gehele dag betreft. Dat betekent dat veel ritten ook op tijd of maar iets te laat rijden, maar een aantal ritten, met name in de spits, flink te laat is. Vervoerder Syntus wil de nieuwe dienstregeling, die op 10 december 2017 zou moeten ingaan, zo plannen dat 85 procent van de bussen op tijd de eindbestemming bereiken en de overige 15 procent maximaal drie minuten te laat.

Een dergelijke planning noemt men heel gebruikelijk in Nederland; 100 procent op tijd plannen is niet mogelijk, omdat zeer veel bussen dan te vroeg arriveren of vroegtijdig vertrekken op tussenliggende haltes. De aanpassing van de tijden moet ervoor zorgen dat er meer op tijd kan worden gereden.

Daarnaast wil men de aansluiting op de treinen bij station Veenendaal-De Klomp verbeteren. De punctualiteitsmaatregelen blijven overigens niet beperkt tot lijn 80-X80, maar er worden verbeteringen aangebracht in de gehele concessie van Syntus.