• Regio Foodvalley laat een onderzoek doen naar de aantrekkelijkheid van het winkelcentra van Scherpenzeel.

    Margreet Hendriks

Foodvalley onderzoekt aantrekkelijkheid Scherpenzeels winkelcentrum

SCHERPENZEEL Medio oktober krijgen 600 huishoudens in Scherpenzeel een brief van de provincie Gelderland in de bus met de uitnodiging mee te doen aan een koopstromenonderzoek in hun gemeente. Het onderzoek wordt in alle acht gemeenten van de regio Foodvalley gedaan door onderzoeksbureau I&O Research.

In opdracht van regio Foodvalley wordt in beeld gebracht waar inwoners van Scherpenzeel, Renswoude, Barneveld, Ede, Nijkerk, Wageningen, Veenendaal en Rhenen boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende aankooplocaties.

Onder invloed van internet is de detailhandel de afgelopen jaren veranderd. Online winkelen heeft een sterke groei doorgemaakt, is op straat vaker leegstand zichtbaar en veranderen winkels in bijvoorbeeld horeca of woningen.  De uitkomsten van het onderzoek moeten de gemeenten in de regio Foodvalley helpen bij het versterken en verbeteren van winkelvoorzieningen.

De provincie verstuurt half oktober een schriftelijke uitnodiging naar willekeurig geselecteerde huishoudens in de gemeenten van de regio Foodvalley. Die kunnen dan deelnemen aan het onderzoek door online een vragenlijst in te vullen. ,,Maar´´, geeft woordvoerder Bertil Rebel namens de gemeente Scherpenzeel aan, ,,alle Scherpenzelers kunnen als ze willen, meedoen door de vragenlijst in te vullen via www.startvragenlijst.nl/ksofood.´´

Onder de deelnemers aan het onderzoek worden tien cadeaubonnen van 25 euro verloot.